Sberatel.info
19. května, 2016
Expozice nese název Nevšední umělec – František Bílek, který byl vybrán zcela záměrně. “František Bílek byl nejen nevšední umělec, ale i člověk. Byl nevšední vzhledem, používal nevšední materiály na své obrazy, z nichž většina je namalována na pozinkovaném plechu. Nevšední bylo i užití barev, místo klasických olejových či temperových barev používal emailové průmyslové barvy,” řekl dnes ČTK kurátor výstavy Kamil Lukeš.
Výstava mapuje průřez celým Bílkovým dílem, v první části jsou díla inspirovaná vlámskými umělci z 16. a 17. století. Nejde o pouhé kopie, ale jsou to i díla, které Bílek podle vlámských umělců sám vytvořil. Patří k nim například obrazy Biblická scéna či Kuřák a spící žena. “V další části jsou díla inspirovaná surrealismem až po díla ryze bílkovského charakteru s výraznou barevností,” řekl Lukeš. Podle něj nebyl Bílek za svého života dostatečně oceněn, předpokládá, že hodnota jeho díla bude teprve stoupat.
Obrazy získalo přerovské muzeum od Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, což je podle kurátora ojedinělé. Většina děl zůstala i za života umělce uzamčena v jeho ateliéru, jen velmi malá část se dostala mezi obchodníky s uměním a sběratele. V Bílkově pozůstalosti bylo podle Lukeše zhruba 200 obrazů. Další část pozůstalosti získalo Muzeum umění v Olomouci, jde o 75 obrazů z různých období Bílkovy tvorby, od kopií až po jeho vlastní tvorbu, ale i dokumenty, skici a další archiválie. Mluvčí muzea Petr Bielesz ČTK řekl, že muzeum po důkladném zpracování jeho díla chystá komorní výstavu. “Uskuteční se v horizontu dvou let,” řekl Bielesz.
Výtvarník s typickým dlouhým vousem, šálou a kulichem na hlavě zemřel před šesti lety v nedožitých 70 letech. Byl nepřehlédnutelnou postavou olomouckého uměleckého života. Miloval nejen výtvarné umění, ale i hudbu. Často byl viděn, jak v ulicích Olomouce rozmlouvá s lidmi a hraje na různé klávesové nástroje. Svá vystoupení a hovory s kolemjdoucími si nahrával na magnetofon. Další z oblastí Bílkova zájmu byla umělecká fotografie.